خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶
خانه » موسیقی » فرهنگ حماسه، یک راهبرد کارساز و اثربخش هست / گزارش نشست کارگروه موسیقی حماسی
فرهنگ حماسه، یک راهبرد کارساز و اثربخش هست / گزارش نشست کارگروه موسیقی حماسی

فرهنگ حماسه، یک راهبرد کارساز و اثربخش هست / گزارش نشست کارگروه موسیقی حماسی

دنياي ما هنر:

فرهنگ حماسه، یک راهبرد کارساز و اثربخش هست / گزارش نشست کارگروه موسیقی حماسی

سرویس موسیقی هنرآنلاین: حجت‌الاسلام محمد علی انصاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست کارگروه موسیقی حماسی بیان گرداند: نظر به ماهیت حماسی فرهنگ و تمدن ایرانیان و ظرفیت عظیمی که بالقوه وجود داشته باشد، نگاه عمیق، معنادار، هدف‌مند، برنامه تلويزيوني‌ریزی‌شده و هماهنگ به این مهم، حائز اهمیت فراوان هست و توجه به “فرهنگ حماسه، یک راهبرد کارساز و اثربخش” خواهد مي باشد. در این رابطه، طرح گفتمان ملی فرهنگ حماسه، همراه همکاری سازمان‌ها و نهادها همراه تشکیل پانزده کارگروه پیش بینی‌شده که کارگروه موسیقی حماسی یکی از آن‌هاست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه اشاره به ظرفیت‌های فراوان موسیقی حماسی، اثر آن بر روح و روان آحاد جامعه را خاطرنشان گرداند و مي گويند: برای درک موسیقی و اثربخشی آن، کافی هست در ماه عزا و ادبیات و هنر عاشورایی مداقه کنیم و ملاحظه کنیم که نوعی از موسیقی خاص  در انتقال مفاهیم و معانی عاشورایی بسیار مؤثر بوده هست. در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز به خوبی حوزه‌ی اثربخشی موسیقی را می‌توان درک گرداند.

دبیر گفتمان ملی فرهنگ حماسه، نخستین نشست کارگروه موسیقی حماسی را مثبت ارزیابی گرداند و به دلیل حضور استادان برجسته‌ای در این نشست، آن را کم‌نظیر خواند و افزود: این کارگروه موظف هست موسیقی حماسی را به طور دقیق تعریف و راه‌کارهای بهره‌برداری ملی از آن را تعیین گرداند.

وی همراه قدردانی از استادانی که دعوت دبیرخانه گفتمان ملی را پذیرفتند، دعوت از دیگر استادان بنام را مورد تأکید قرار داد و مي گويند: تا حصول نتیجه‌ی نهایی، تلاش می‌کنیم همفکری و همکاری همه‌ی استادان بنام در سراسر کشور را به دست آورده و از وجود محترمشان استفاده کنیم؛ زیرا پرداختن به موسیقی حماسی، لاجرم اقدامی هماهنگ در سطح ملی نیاز داشته باشد.

دبیر اجرایی طرح گفتمان ملی فرهنگ حماسه: موسیقی حماسی متحول خواهد نمودند

ایرج گلشنی، دبیر اجرایی گفتمان ملی فرهنگ حماسه همراه بیان این مطلب، هدف جلسه‌ی اول را تشخیص اهمیت و بررسی کلان عنوان عنوان گرداند و افزود: پاسخ کارگروه مثبت مي باشد و همه استادان اهمیت عنوان را تأیید کردند؛ لذا در جلسات آتی وارد بحث‌های اختصاصی خواهد نمودند و تعیین می‌گرداند که موسیقی حماسی چیست و  چه تعریف، مشخصات و ویژگی داشته باشد، وضعیت در ایران و دنياي ما به چه شکل هست و راه‌کارهای بهره‌برداری از موسیقی حماسی به صورت هماهنگ در گستره‌ی ملی کدامند؟

گلشنی دعوت از دیگر استادان بنام و صاحبنظر را سیاست اجرایی کارگروه دانست و مي گويند: طبق منطق گفتمان، کارگروه باید فرصت بیان نظر به همه‌ی صاحبنظران را بدهد؛ حتی اگر مخالف همراه طرح یا در بارة موضوعی قصد انتقاد و ایراد داشته باشند.

وی همراه تحلیل دیدگاه و برداشت جهانی از واژه حماسه خاطر نشان گرداند: واژه حماسه در این طرح، به معنی انجام کار بسيار بزرگ هست. حماسه در این طرح، انجام کار بسيار بزرگ در همه‌ی لایه‌های جامعه اعم از نظامی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی، علمی و…. را مد جديد نظر داشته باشد. حماسه به زبان بین‌المللی، ساگا(SAGA) خوانده می‌شود و کشورهایی مانند اسپانیا، کره‌جنوبی، چین، سوئد، ژاپن و…. همراه همین تلفظ آن را بیان می‌کنند. نگاه ما به مفهوم حماسه، همان مفهوم ساگا به معنی انجام کار بسيار بزرگ، پویا، روحیه‌بخش و امیدبخش هست.

وی افزود: موسیقی حماسی در اقوام ایران جایگاه رفیعی داشته باشد. بیت‌بیز در کردستان، سورت در مازندران، شیر در سیستان و بلوچستان و… نمونه‌های از ریشه‌دار بودن موسیقی حماسی در فرهنگ و تمدن ایرانیان هست. علاوه براین، موسیقی حماسی در بعد بین‌الملل نیز، می‌تواند نقطه مشترکی برای “دیپلماسی فرهنگی-هنری” مي باشد؛ لذا کارگروه محترم، لازم هست عنوان را در گستره‌ی ملی و بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌دهد.

ایده‌پرداز و طراح گفتمان ملی فرهنگ حماسه همراه تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری در ساخت سرود برای لایه‌های مختلف جامعه مي گويند: کارگروه اشعار حماسی نیز راه‌اندازی شده و همراه حضور استادان بنام اشعار، در حال پیگیری هست. در آینده همراه تلفیق کارگروه موسیقی حماسی و کارگروه اشعار حماسی، کمیته‌ای ویژه برای تحقق امر مقام معظم رهبری-مدظله‌العالی- به وجود می‌آید و در اجرای امر معظم‌له، برای لایه‌های مختلف جامعه، سرودهای مناسب تولید خواهد گرداند. این اقدام، یکی از اهداف اجرایی و انتظاری هست که از این دو کارگروه می‌رود.

وی از احتمال تدوین مکتب موسیقی حماسی اخبار داد و مي گويند: تعریف مشخص و تبیین ویژگی‌های موسیقی حماسی حائز اهمیت هست. دقیقاً به چه نوع از موسیقی می‌توان موسیقی حماسی اطلاق گرداند؟ تدوین مکتوبی که در آن به تعریف، بیان ویژگی‌ها، معیارها و شاخص‌های موسیقی حماسی پرداخته و مسیر استعدادشناسی، آموزش و پرورش آن را معلوم گرداند،‌ ضروری به نظر می‌رسد تا این نوع از موسیقی، هویت و شناسنامه‌ی خودش را داشته مي باشد و فارغ از سلایق و نظرات، بازشناسی شود.

گلشنی از تدوین کتابی بر اساس اندیشه‌های استادان بنام کشور در باره‌ی موسیقی حماسی اخبار داد و افزود: طرح گفتمان ملی، دارای برنامه تلويزيوني‌ای ده‌ساله هست؛ لذا انتظار دست‌یابی به اهداف به صورت میان‌بر، غیراصولی و بی‌کیفیت نداریم. انتظار می‌رود طبق برنامه تلويزيوني، همراه دقت و تأمل و همراه نگاهی کلان و راهبردی حرکت کنیم.

وی اقتصاد مقاومتی را محور اصلی موسیقی حماسی برای سال جاری دانست و تأکید گرداند: نظر به راهبرد مقام معظم رهبری در قالب سال اقتصاد مقاومتی، توجه و تأکید بر ساخت موسیقی‌حماسی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت و اولویت هست.

فرزاد طالبی: پرداختن به موسیقی حماسی اهمیت داشته باشد

فرزاد طالبی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بیان این مطلب، افزود: برای پرداختن به موسیقی حماسی به طور ویژه، باید به ابعاد مختلف و متعدد موسیقی و مسائل مبتلابه آن، توجه گرداند که در این باره، عنوان ساختاری، یکی از اهم موضوعات هست.

طالبی همراه بررسي و بررسی وضعیت سازمانی مرتبط همراه موسیقی مي گويند: ساختار موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی موسیقی در کشور، از حدود هشت سال پیش همراه تغییر مرکز موسیقی به دفتر موسیقی، دچار دگرگونی خاصی نمودند؛ زیرا، طبق تعریف سازمانی، “مرکز همراه دفتر” از نظر نوع اقدامات‌ و اختیارات، بسیار متقاوت هستند. “مرکز” به ساختار می‌گویند که هم قادر به کار فکری، برنامه تلويزيوني‌ای و سیاست‌گذاری هست و هم قادر به اجرا؛ ولي در چارچوب قوانین دولتی، “دفتر” به سري مجموعه‌ای می‌گویند که اختیار کار اجرایی ندارد.

طالبی بیان گرداند: ساختار کنونی، یعنی دفتر موسیقی، وظیفه‌ای جز برنامه تلويزيوني‌ریزی و سیاست‌گذاری به عهده ندارد؛ به همین خاطر، قادر به تأثیرگذاری لازم در حوزه‌ی موسیقی کشور در حد  کافی نیست؛ این در حالی هست که هم مردم و هم مسئولان عالی دولت، از وزارت ارشاد توقع کار اجرایی و حرکت‌های متعدد و گسترده در حوزه موسیقی دارند!

وی ساختار کنونی را جوابگوی نیازهای موسیقی کشور ندانست و افزود: پرداختن به موسیقی حماسی از زاویه‌ی دفتر موسیقی، همراه همین مشکل بنیادین روبروست و ما گرچه این طرح موسیقی حماسی را تأیید کرده و از آن پشتیبانی می‌کنیم؛ ولي قادر به ورود به آن در سطحی که لازم می‌دانیم، نیستیم؛ زیرا، ساختار کنونی، به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

مدیر کل دفتر موسیقی، حمایت از آثار فاخر و هنرمندان شاخص را شرط لازم برای بهبود وضعیت موسیقی حماسی عنوان گرداند و مي گويند: ماهیت موسیقی حماسی، به نحوی هست که تحقق کارآمد آن منوط به “حمایت” هست؛ زیرا این نوع از موسیقی به طور کلی، فاقد گیشه هست و تولید‌کننده‌ی آن، قادر به عرضه‌ی چنین موسیقی در بازار نیست؛ چون خریداران عام ندارد. معمولاً مردم از این نوع موسیقی که استفاده‌ی مناسبتی داشته باشد، به صورت عام و روزمره استفاده نمی‌کنند؛ به همین دلیل، خرید چنین آثار، مناسبت و موقعیت خاص می‌طلبد.

وی اجرای پروژه‌های سفارشی برای موسیقی حماسی را مطلوب ندانست و افزود: تجربه نشان‌داده که آثار سفارشی، اثرگذار و جریان‌ساز نیستند؛ لذا اینجا به تضادی می‌رسیم که از یک سو، تولید آثاری مانند موسیقی حماسی را وابسته به حمایت می‌گرداند و از دیگر سو، مردم آثار سفارشی را نمی‌پسندند و این آثار، تأثیر معناداری ندارند.

طالبی همراه تحلیل معنا و مفهوم موسیقی حماسی، تعریف این نوع موسیقی را اولویت اول دانست و مي گويند: برای درک مشترک و اقدام هماهنگ، معتقدم اولویت اول همراه تعریف موسیقی حماسی هست. کارگروه باید تعریف متقن، جامع و مانعی از موسیقی حماسی به دست بدهد که بدانیم دقیقاً در باره‌ی چه چیزی و در چه گستره‌ای باید فکر کنیم و سخن بگوییم؛ بنابراین، تأکید می‌کنم که “رسیدن به تعریف دقیق از موسیقی حماسی” حائز اهمیت و اولویت هست.

محمد گلریز: ادامه کار کارگروه موسیقی حماسی ضروری هست

محمد گلریز نیز در این نشست همراه اشاره به اهمیت کارگروه موسیقی حماسی، مي گويند: این جلسه و این کارگروه قطعاً برآمده از تفکرات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هست؛ چون گمان نمی‌کنم کسی غیر از ایشان قادر به انجام چنین برنامه تلويزيوني‌ای مي باشد؛ به هر حال، کار هر کس مي باشد، کاری ارزش‌مند، پرفایده، ضروری و قابل توجه هست و من هم به سهم خود قدردانی می‌کنم.

وی به تحلیل اهمیت موسیقی حماسی همراه توجه به هجمه‌ی فرهنگی دشمنان پرداخت و این نوع موسیقی را سپر دفاعی سترگی خواند و افزود: دشمن وقتی نتوانست در جبهه‌ها حریف ما بشود، جبهه را عوض گرداند و از جنگ نظامی به جنگ فرهنگی روی آورد و به نظر من، تا کنون هم بسیار موفق بوده هست. موسیقی انقلاب را خاموش گرداند. موسیقی دفاع مقدس را خاموش گرداند و به طور کلی، موسیقی حماسی را از دست ما شد و کنار گذاشت و ما یکی از مهم‌ترین و برنده‌ترین سلاح‌ فرهنگی را از دست داده‌ایم و لذا، بازگرداندن این سلاح به عرصه‌ی جنگ نرم، فوق‌العاده اهمیت داشته باشد.

گلریز موسیقی حماسی را ارزش‌مند خواند و مي گويند: موسیقی حماسی، ارزش‌مند هست و اگر به درستی از آن استفاده شود، خواهان بسیار زیادی خواهد داشت. این موسیقی اگر ارزش‌مند نبود، رهبر انقلاب آن‌ها را زمزمه نمی‌گرداند. اگر ارزش‌مند نبود، به انقلابیون جهت و روحیه نمی‌داد. اگر ارزش‌مند نبود به رزمندگان انرژی و قدرت نمی‌داد. این موسیقی ارزشمند هست، ولي در حد ارزشی که داشته باشد به آن توجه نشده هست.

این هنرمند معروف نام‌آشنای موسیقی انقلاب مبارزه‌ی جدی و همه‌جانبه همراه جنگ نرم را خواستار نمودند و موسیقی حماسی را یکی از بهترین ابزارهای دفاع نامید و مي گويند:  موسیقی حماسی می‌تواند به طور جدی، نجات‌بخش مي باشد و همراه تحول در روحیه و استحکام‌آفرینی در روان فرد و جامعه، اثری دفاعی و تقویتی داشته مي باشد. ما در دوران انقلاب و دفاع مقدس، در عمل تجربه کردیم که موسیقی حماسی می‌تواند در جایگاه و سهم خود، بسیار مؤثر مي باشد تا جایی که نبود آن، لطمه می‌زند؛ این هست که جلسه حاضر را بسیار همراه اهمیت می‌دانم و از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر بانیان آن، به نوبه‌ی خودم قدردانی می‌کنم.

وی حمایت هدف‌مند از موسیقی حماسی را امری ضروری دانست و از همه‌ی اهالی هنر موسیقی برای همکاری در احیای موسیقی حماسی دعوت گرداند و مي گويند: گستره‌ی این کار، ملی و  حتی بین‌المللی هست و ظرفیت موسیقی حماسی چنان هست که رسیدگی به تمامی ابعاد آن نیازمند حضور همگانی هست؛ بنابراین، باید تمام بزرگان پای کار بیایند و دین خود به میهن و هنر فاخر موسیقی را ادا کنند. متولیان امر، همان‌گونه که وعده کردند، باید فرصت حضور به همه بزرگان عرصه‌ی هنر فاخر موسیقی و موسیقی حماسی را بدهند، سخنانشان را به درستی درک و به آن‌ها عمل کنند.

وی وضعیت موسیقی حماسی، موسیقی انقلاب و موسیقی دفاع مقدس را نامطلوب دانست و همراه تأکید بر اهمیت فعالیت کارگروه موسیقی حماسی مي گويند: تحول در موسیقی حماسی نیازمند حماسه‌ی هنری و فرهنگی هست و اگر ما بتوانیم همراه این کارگروه، همه را کنار هم بنشانیم تا فکر و اجرا کنند، به نوبه‌ی خود یک حماسه‌ی بسيار بزرگ خلق کرده‌ایم. به نوبه‌ی خودم از همه‌ی بزرگان موسیقی و هنر دعوت می‌کنم و تأکید می‌کنم که هر کس می‌تواند و باید بیاید و سهم خودش را ادا گرداند. این فرصت شاید دیگر برای ما پیش نیاید.

گلریز تأکید گرداند: کسی همراه موسیقی حماسی مخالف نیست و این نوع از موسیقی دارای جذابیت همگانی هست و حتی موسیقی عامه‌پسند را هم‌ می‌تواند جهت دهد و به عنوان راه‌کار مي گويند: هدف دشمن، حذف نوای حماسی از هنر موسیقایی ماست و ما این را به خوبی درک کرده‌ایم؛ الان وقت آن هست که همراه توسعه‌ی آموزش‌های هدفمند، احیاگر موسیقی حماسی در همه‌ی شکل‌هایش در جامعه باشیم. آموزش می‌تواند موسیقی حماسی را مانند دوران انقلاب در تمام کشور بسط دهد و همراه شکل‌گیری گروه‌های سرود حماسی، هم برای همه‌ی لایه‌های جامعه خلق موسیقی گرداند و هم فضای سواد موسیقی جامعه را دگرگون گرداند.

این عضو کارگروه موسیقی حماسی همراه انتقاد از دلالان موسیقی که آثار منفی در جریان عمومی موسیقی کشور دارند، خواستار مقابله همراه آن‌ها نمودند و همراه قدردانی از استاد آرزم به عنوان بانی هم‌خوانی و تواشیح مي گويند: سرودهای جمعی، هم‌خوانی‌ها و تواشیح را شاخه‌هایی از موسیقی حماسی می‌دانم که توجه به آن‌ها، به معنی گسترش موسیقی ارزشی، توسعه‌ی سواد موسیقایی و جهت‌دهی به نسل‌ها در ارتقای موسیقی حماسی هست.

تقی ضرابی: فقر شناخت فرهنگ موسیقی مهم‌ترین آسیب هست

تقی ضرابی در این جلسه مي گويند: مشکلات موسیقی سابقه‌ی چندین ساله داشته باشد و من الان عرض می‌کنم که مشکلات ما همان مشکلات چند‌دهه قبل قبل هست و حتی از آن هم عقب‌تر افتاده‌ایم، یعنی مشکلات موسیقی ما کم نشده، بلکه افزایش یافته هست. این هست که برای نجات موسیقی و به طور اخص برای احیا و نجات موسیقی حماسی، خیلی باید تلاش و جبران مافات کنیم. کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل‌ کارگروه و توجه به این نکته‌ی مهم قابل تقدیر هست و ما هنرمندان و دل‌سوزان موسیقی این حرکت را باید به فال نیک بگیریم و ضمن حمایت از آن، همه‌ی توان خود را در طبق اخلاص بگذاریم.

وی همراه تحلیل از آسیب‌های موسیقی در شرایط فعلی بر لزوم توسعه‌ی آموزش موسیقی تأکید گرداند و مي گويند: وجود موسیقی نازل در برابر موسیقی فاخر و استقبال عامه از آن، به دلیل وجود فقر شناخت فرهنگ موسیقی هست؛ اگر فرهنگ موسیقی را بالا ببریم، بسیاری از مشکلات و مناقشات به خودی خود رفع می‌شوند. جامعه‌ای که بتواند موسیقی فاخر را از موسیقی مبتذل تشخیص دهد، از هنر موسیقی لذت می‌برد و رشد پیدا می‌گرداند؛ این هست که آموزش شرط اساسی اجرای این طرح هست.

ضرابی پرداختن به موسیقی حماسی را به طور ویژه، اقدامی درست و اساسی دانست و مي گويند: موسیقی حماسی همراه نگاه کلان، مخصوصاً همراه راه‌اندازی گروه‌های سرود و برگزاری فستيوال‌های انگیزشی برای‌ آنها، این قابلیت را داشته باشد که هم عنوان و محور آموزش مي باشد، هم باعث رشد شناخت و فرهنگ موسیقی در سطح کشور شود و مهم‌تر این که برخی مناقشات را برای همیشه تمام گرداند.

وی همراه اعلام حمایت از کارگروه موسیقی حماسی افزود: همراه وجود تمامی مشکلات و مسائل، ناامید نیستم و از این طرح همراه کمال افتخار حمایت می‌کنم؛ زیرا این طرح را نقطه‌ی امیدی دیگر می‌دانم که می‌تواند هم‌وقت همراه ارتقای روحیه و روان و افزایش نشاط سالم در جامعه، دست موسیقی کشور را بگیرد و آن را به سکوهای اوج و افتخار برساند.

بابک رضایی: موسیقی ایران دچار نابسامانی سازمانی هست

بابک رضایی در کارگروه موسیقی حماسی مي گويند: در حال حاضر، وضعیت سازمانی که متولی امر موسیقی مي باشد، از چند بعد دارای اشکال هست. از این بُعد که موسیقی در کشور ما متولیان متعددی داشته باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از آن‌ها و البته اصلی‌ترین آن‌هاست؛ ولي به تمام موسیقی و برآمدهای آن، اشراف ندارد و بسیار برنامه تلويزيوني‌ها و فعالیت‌های موسیقایی در کشور هست که خارج از حیطه‌ی نظارت و کنترل و مدیریت این وزارت‌خانه قرار داشته باشد؛. برای مثال، صدا و سیما که خود یکی از قطب‌های موسیقی کشور هست، از دایره‌ی مدیریت وزارت ارشاد خارج هست و به طور مستقل عمل می‌گرداند؛ بنابراین، نظامی‌ هماهنگ همراه راهبرد مشخص برای موسیقی در کشور به طور عملی و مؤثر وجود ندارد.

وی موسیقی را یکی از بهترین ابزارهای دیپلماسی فرهنگی دانست و مي گويند: گفته می‌شود که موسیقی یکی از بهترین ابزارهای دیپلماسی فرهنگی هست؛ اگر چنین هست لازم هست که مسائل و مشکلات پایه‌ای و بنیادین موسیقی را حل کنیم که در غیر این صورت، قادر به پرداختن به دیگر مباحث نخواهیم مي باشد. تا سازمان‌ها و نهادهای مؤثر در موسیقی کنار هم قرار نگیرند و روند موسیقی از راهبردی مشترک بهره‌مند نشود، نمی‌توان اقدامی مهم در این حوزه انجام داد.

رضایی شرایط کنونی را ترغیب‌کننده‌ی جوانان به سمت و سوی موسیقی نازل و ماهواره‌ای خواند و مي گويند: شرایط کنونی به نحوی هست که مردم برای دیدن یک موسیقی کامل، یا باید به کنسرت بروند یا به سوی ماهواره. وقتی سیمای جمهوری اسلامی نمی‌تواند این بخش از نیاز جوانان را جواب‌ بدهد، جوانان به ناچار به سمت و سوی ماهواره گرایش پیدا می‌کنند و ماهواره‌ها هم آن‌ها را آماج بمب‌های مخرب نوعی از موسیقی ضد موسیقی قرار می‌دهند. جوانان به ناچار موسیقی را گوش می‌دهند که کمترین نشان از فرهنگ ایرانی و غنای موسیقی اصیل ایرانی را ندارد؛ کما این‌که ماهواره‌ها در لوای موسیقی و به بهانه‌ی موسیقی، بسیار عادات و رفتار ناهنجار و ضدارزشی را به جوان ما القاء می‌کنند.

وی شرایط فعلی را مانع از پرداختن به موسیقی حماسی خواند و فعالیت کارگروه موسیقی را نفی گرداند و همراه تأکید بر ناموفق بودن فعالیت کارگروه موسیقی حماسی مي گويند: موسیقی حماسی در پله‌های بالایی قرار داشته باشد. آن‌چه در این کارگروه تلاش می‌کنید به آن برسید، از دسترس شما خارج هست؛ زیرا پله‌ی اول –سازمان و اختیارات مناسب- زیر پای شما نیست که بتوانید به پله‌های دوم و سوم برسید؛ لذا قدم اول این هست که ابتدا وضعیت پله اول، یعنی مسائل سازمانی و ساختاری در کل کشور به طور عام و در وزارت ارشاد به طور خاص، مشخص کنید. همراه توجه به این که ساختار کنونی جوابگوی حل مسائل موسیقی کشور نیست به نظر من، جایگاه دفتر موسیقی وزارت ارشاد لازم هست از هر نظر ترقی یابد.

صابر نائبی: آموزش موسیقی حماسی فرصت خروج از بحران موسیقی هست

صابر نائبی از فعالان موسیقی آذربایجان غربی که به عنوان مهمان در کارگروه موسیقی حماسی سخن می‌مي گويند، بااشاره به تجارب چندساله‌ی خود در امر آموزش موسیقی مي گويند: قشر بزرگی از نوجوانان و جوانان شهرستانی، بی‌آن‌که بدانند دنباله‌رو موسیقی‌های مبتذل و سطح پایین می‌شوند؛ زیرا به دلیل عدم آگاهی از جنس و نوع موسیقی، دچار انتخاب اشتباه می‌شوند. بسیاری از نوجوانانی که در مدرسه همراه آن‌ها ارتباط درسی دارم، بعد از شنیدن توضیحات و آگاهی یافتن از چندوچون موسیقی، انتخاب‌شان را تصحیح می‌کنند و این چیزی هست که باید در تمام کشور اتفاق بیفتد؛ یعنی آگاهی بخشی به نوجوانان و جوانان.

وی‌آگاهی‌بخشی به نوجوانان و جوانان را حائز اهمیت دانست و مي گويند: ما به نوجوانان و جوانان آگاهی نمی‌دهیم و به جای آگاهی‌بخشی، فقط نهی می‌کنیم که به سراغ موسیقی نروند! و یا ایراد می‌گیریم که چرا دنباله‌رو فلان خواننده معروف‌ی سطح پایین یا فلان موسیقی مبتذل و پیش‌پاافتاده هستند!

وی حذف موسیقی از فرهنگ و هنر را غیرممکن خواند و تلاش برای آگاهی‌دادن را بهتر از تلاش برای حذف موسیقی دانست و مي گويند: قدام عملی ما در درس‌دادن، در آموزش عمومی، در آگاهی بخشی مناسب به جامعه، یکی از راه‌کارهای بسيار بزرگ و مهم خروج موسیقی از تنگنای امروز هست. تا به جامعه آگاهی لازم را ندهیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که انتخابی درست و بر اساس فن و ارزش‌های هنری داشته مي باشد. آموزش بر پایه‌ی موسیقی حماسی می‌تواند فرصت خروج از بحران موسیقی مي باشد.

بابک ربوخه: موسیقی حماسی حساس و پر اهمیت هست

بابک ربوخه نیز در پاسخ به نقدهایی که به حوزه مدیریت موسیقی کشور وارد مي باشد، افزود: موسیقی حماسی حساس و پر اهمیت هست؛ پس باید به طور دقیق، پژوهشگرانه و کاربردی به‌طور اختصاصی به موسیقی حماسی تمرکز کنیم و همراه نگاه کلان و دوربرد به آن بنگریم، قضایا را بشناسیم، به تعریف دقیق و راه‌کار مشخص برسیم و سپس سال‌ها طبق برنامه تلويزيوني تلاش کنیم تا به حد مطلوب برسیم.

مدیر کل دفتر موسیقی شهرداری طهران، آینده‌نگری و برنامه تلويزيوني‌بلند مدت برای احیا و استفاده از موهبت موسیقی حماسی را ضروری دانست و افزود: باید در نظر داشت که فقط عنوان مربوط به من و ما و دوره‌ی ما نیست؛ بلکه عنوان مربوط به نسل‌هاست و ما مؤظفیم به آن‌ها فکر کنیم.

وی همراه تأکید بر غلفت چندین ساله از موسیقی حماسی مي گويند: حال که همه یقین داریم که عنوان موسیقی حماسی، حائز اهمیت هست و اعتراف کردیم که در باره‌ی آن غفلت کرده‌ایم، بهتر هست همراه تلاش مضاعف، جبران مافات کنیم. من به نوبه‌ی خودم از طرف سري مجموعه‌ی تحت مدیریت در شهرداری طهران، قول همفکری و همکاری کامل می‌دهم و برای پیشبرد اهداف این کارگروه تلاش خواهم گرداند.

لینک مطلب

فرهنگ حماسه، یک راهبرد کارساز و اثربخش هست / گزارش نشست کارگروه موسیقی حماسی

منبع :www.honaronline.ir
دنياي ما هنر

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز