آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶
خانه » موسیقی » علاقه عجیب برخی مداحان به موسیقی پاپ
علاقه عجیب برخی مداحان به موسیقی پاپ

علاقه عجیب برخی مداحان به موسیقی پاپ

دنيا هنر:

علاقه عجیب برخی مداحان به موسیقی پاپ

سرویس موسیقی هنرآنلاین: مداحی به سبک “ماکان بند” یکی از داغ‌ترین سوژه‌های یکی دو هفته اخیر در فضای مجازی خواهد بود. ویدئوی آن مداحی دست به دست گرديد و هر کس بنابر دیدگاه خودش به آن برخورد نشان داد. عده‌ای نرم و منعطف برخورد کردند و عده‌ای هم خنثی و بی توجه. در این میان آدم‌هایی هم بودند که همراه دیدن آن مداحی متأثر شدند و تغییر دادن مصراع “صدای خنده‌هات هنوز تو گوشمه” به “صدای روضه‌هات هنوز تو گوشمه” را بر نتابیدند تا در نهایت حجم انتقادات به حدی وسیع‌ گرديد که مداح مذکور ناچار به عذرخواهی گرديد.

ولي مداحی برگرفته شده از قطعه “هر بار این درو” تنها کپی‌برداری امسال مداحان از ملودی‌های پاپ نبود. چند روز مهم بعد مطابق تصور همگان، مداحی به سبک حامد همایون هم درآمد تا علیرغم تمام انتقاداتی که طی سال‌های اخیر به این شیوه از مداحی گرديد، ‌امسال هم گروهی از مداحان به سراغ ملودی‌های پاپ بروند. مداحی به سبک چاوشی و مداحی به سبک خوانندگان لس‌آنجلسی هم همچنان رواج داشته باشد و گویا قرار نیست برخی از مداحان به صدای مردم گوش بدهند.

استفاده از ملودی‌های پاپ مختص امسال و پارسال نیست و حدود ۱۰-۱۵ هست که بخشی از مداحان راه‌ میان‌بر می‌زنند و به جای شعرنویسی و نغمه‌سرایی، ملودی‌های پر طرفدار موسیقی پاپ را انتخاب می‌کنند و به اشعار آن دست می‌برند و آن را به عنوان مداحی اجرا می‌کنند. آن‌ها این کار را بی هیچ دغدغه و دردسری انجام می‌دهد و همراه یک تیر چند هدف را نشانه می‌گیرند ولي به چه قیمتی؟

یک مداح همراه مداحی کردن به سبک خوانندگان پاپ، هم خود را از اشعار سرایی و ملودی‌سازی بی نیاز می‌کرد و مخاطب جوان را همراه خود همراه می‌کرد چون جوانان قطعات موسیقی پاپ را شنیده‌اند و خیلی زود می‌توانند همراه مداحی برگرفته از آن ملودی‌ها ارتباط برقرار کنند. بنابراین طبیعی هست که چنین مداحی هر نوع انتقادی را به جان بخرد تا خودش را یک شبه سر زبان‌ها بیندازد، کما این‌که در مورد مداح قطعه معروف “ماکان بند” این اتفاق افتاد.

مداحی پاپ عنوانی هست که طی سال‌های اخیر برای مداحی‌های کپی شده از موسیقی پاپ به کار می‌برند. این عنوان ما را متوجه می‌کرد که پیش از این نوحه‌ها و مداحی‌ها همراه دستگاه‌های موسیقی ایرانی ساخته می‌شده و حالا بخش قابل توجهی از مداحی‌ها را مداحی‌هایی تشکیل داده‌‌اند که مداح‌ها یا همراه الهام از قطعات خوانندگان پاپ می‌خوانند یا خودشان همراه استفاده از استعدادی که دارند، اشعار مذهبی را در مراسم‌های سوگواری و مولودی به حالت موسیقی پاپ اجرا می‌کنند که در این بین مورد دوم تا حدی قابل تأمل‌تر هست.

زمانی که یک مداح خودش اشعار می‌سراید و ملودی پاپ می‌سازد، کارش به مراتب از کپی کردن همراه ارزش‌تر هست چون در این صورت دست به خلق می‌زند و ملودی و شعری را اجرا می‌کرد که مخاطب آن را پیش از این در قامت یک ترانه عاشقانه نشنیده هست. در حالی‌که وقتی یک اشعار عاشقانه امروزی همراه اندکی دخل و تصرف تبدیل به یک مداحی می‌شود، مخاطبی که آن قطعه موسیقی را شنیده، بر آشفته می‌شود و فی‌المثل تبدیل شدن واژه “خنده‌هات” به “روضه‌هات” را هتک حرمت به عزاداری سیدالشهداء می‌داند.

البته بسیاری از مداحان و پژوهشگران حوزه موسیقی حتی خلق ملودی پاپ در مداحی را هم مجاز نمی‌دانند چون معتقدند که این اتفاق باعث می‌شود مداحی و نوحه‌خوانی ایام سوگواری ماه عزا از ریشه‌ها و هویت خودش دور شود. به نظر می‌رسد تحليل بجایی هم هست چون در سنوات گذشته به وضوح به ما ثابت شده که دیگر خبری از اجرای مداحی‌های ماندگار مداحان و پیر غلامان حسینی پیش و پس از انقلاب نیست و همین عنوان بسیاری از مردم بالأخص قشر میانسال و مسن را دلگیر و عصبی کرده هست.

هیجان، یکی از دلایلی هست که باعث شده موسیقی پاپ به مداحی ورود کرد. جوانان نسل جدید بسیار علاقه‌مند به هیجان هستند و حتی در مراسم سوگواری هم نمی‌خواهند از قسمت هیجان سینه‌زنی و زنجیرزنی غافل شوند. این هیجان باعث شده که برخی از جوانان همراه اجرای ملودی‌های پاپ در مداحی‌ها و نوحه‌خوانی‌ها مشکلی نداشته باشند. طبعاً همین عنوان هم موجب شده که مداحان بازخورد مخاطب دور منبر خود را ببینند و همچنان به سبک ماکان بند و حامد همایون بخوانند. در حالی‌‌که موسیقی حامد همایون در سبک خودش هم شاد محسوب می‌شود و استفاده از آن در قامت مداحی سؤال برانگیز هست.

اتفاقاتی که در مداحی افتاده، به موسیقی‌های پاپی عاشورایی هم سرایت کرده هست. در این سال‌ها موسیقی‌هایی توسط جوانان نسل جدید موسیقی پاپ به اسم موسیقی عاشورایی خوانده می‌شود ولي عملاً هیچ نشانه‌ای از ماه عزا و عاشورا در آن‌ها نیست. مسلماً به صرف بستن سربند در عکس روز مهم روی کاور یک قطعه موسیقی، نمی‌توان آن قطعه را عاشورایی معرفی نمود ولي این اتفاق افتاده و در شرایطی هم افتاده که حتی روی آن سربند هم هیچ نوشته‌ای نیست. در واقع به نظر می‌رسد آن سربند کلید گرفتن مجوز انتشار اولین تک آهنگ قشنگ رسمی دو بهترين خواننده جوان هست چون مخاطب در خود قطعه چیزی که مربوط به موسیقی عاشورایی خواهد خواهد بود نمی‌شوند!

در چند سال گذشته نمونه چنین آثاری بسیار تولید شده و نمونه دیگرش هم اثری از بهترين خواننده‌ای هست که قطعات موسیقی شاد می‌خواند ولی حتی در قطعه عاشورایی خود هم سعی نکرده از سبک عامه‌پسند خود دست بکشد. این اتفاقات همیشه مخاطب را به فکر فرو می‌برد که هدف بهترين خواننده از تولید و انتشار چنین قطعاتی چیست؟ بهترين خواننده همراه اعتقاد قلبی نمی‌خواند یا نمی‌خواهد همراه اسم بردن از ماه عزا و عاشورا، مخاطبان اثرش را محدود به قشر و وقت خاصی کرد؟!

بزرگان ما همیشه به حفظ شأنیت مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء تأکید کرده‌اند و برای مردم ایران هم همواره مهم بوده که عزاداری ماه عزا و دیگر ایام سوگواری به بهترین نحو ممکن انجام شود. در این شرایط مداحان و خوانندگان به عنوان هنرمندانی که می‌خواهند از طریق تریبون هنر پرچمدار یک مجلس عزا باشند، باید بیش از دیگران دقت کنند که برای چه می‌خوانند و هدف‌شان چیست. مسلماً خواندن برای امام حسین (ع) قرار نیست سکوی پرتاب کسی خواهد خواهد بود و این باوری هست که بسیاری از مداحان و خوانندگان به آن اذعان دارند و آن بخش اندکی که هدف‌شان از مداحی و خوانندگی برای امام حسین (ع) صرفاً دیده‌ شدن هست هم لازم هست همراه دید شفاف‌تری به این قضیه نگاه کنند. 

لینک مطلب

علاقه عجیب برخی مداحان به موسیقی پاپ

منبع :www.honaronline.ir
دنيا هنر

اشتراک گذاری مطلب
برچسب ها :

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز