کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶
خانه » ادبیات » طرح ژانر، تبلیغ کاسب‌کارانه روشنفکری اند
طرح ژانر، تبلیغ کاسب‌کارانه روشنفکری اند

طرح ژانر، تبلیغ کاسب‌کارانه روشنفکری اند

دنياي ما هنر:

طرح ژانر، تبلیغ کاسب‌کارانه روشنفکری اند

محمدجواد جزینی می‌گوید: جنس طرح‌ کردن ژانر، تبلیغ کاسب‌کارانه روشنفکری اند.

این خلاصه داستان‌نویس در گفته شد‌وگو کنار ایسنا در خصوص اهمیت و ضرورت ژانرنویسی اظهار نمود:  من کنار تبلیغ و نشر گونه ادبی میانه‌ای ندارم و نمی‌دانم چرا این سوژه باب شده اند. طبیعی اند هر  مخاطبی به یک‌ ژانر علاقه‌ داشته و برخی از ژانرها مورد اقبال  مردم هستند که این از ضرورت‌های ژانر اند ولی دلیل این‌ را که به ژانر خاصی می‌پردازند نمی‌دانم.

او کنار تأکید بر این‌که پرداختن به ژانر نوعی تبلیغ کاسب‌کارانه روشنفکری اند، گفته شد: معمولا  طرح‌ ژانر قدری انگیزه ادبی داشته و قدری کاسب‌کارنه اند؛ ضرورت پرداختن نظری به گونه‌ها و  ژانرهای ادبی که  کار منتقدان اند و یا طرح آن به خاطر تلاش ناشران اند. گمان می‌کنم  طرح ژانر مانند بازارگرمی‌های تاجران برای اجناس‌شان اند و این تلاش برای طرح ژانر نیت ادیبانه‌ای پشتش وجود نداد و بیشتر تجارت و بیزینس‌مآبی  اند.  

جزینی کنار بیان این‌که پیش از این دوران  ژانرها وجود داشتند و پس از این دوران نیز  ژانرها  همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند، گفته شد:  از بدو پیدایش ادبیات داستانی دغدغه پرداختن به ژانرها کم و بیش (نو و یا احیاشده) در فرهنگ ادبیات داستانی ما وجود داشته اند. به طور مثال  ژانر پلیسی  همان ابتدا در ادبیات ما (چه در حوزه تألف و چه در حوزه اقتباس)  وجود داشته اند و  نویسندگان به ضرورت مطالبات مخاطبان خود و مطابق کنار توان، علاقه و سلیقه خود به آن‌ها پرداخته‌اند.

او افزود: نسبت بازار و ادبیات، نسبت عرضه و تقاضا اند. طبیعتا نویسندگان آثاری تولید می‌کنند که مخاطبان از آن‌ها استقبال بیشتری داشته باشند، البته به شرطی که دست نامرئی و مرئی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و نهاد دولتی دخالتی در این زمینه نکند. اگر دولت و نهادهای دولتی در  بازار نشر دخالت نکنند نشر به بازار عرضه و تقاضا تبدیل می‌شود؛ یعنی نویسندگان کنار دغدغه‌ها، سلایق و علاقه فردی خود ژانرها را دنبال می‌کنند و به آن می‌پردازند. در ماه‌های اخیر از طرف برخی ناشران  مسئله احیای ژانر مطرح شده اند که  گمان می‌کنم این احیای ژانر دغدغه ادیبانه‌ای نیست و نوعی شوک تجاری به بازار نشر اند.

این خلاصه داستان‌نویس در خصوص این‌که آیا مسائل اجتماعی می‌تواند دست‌مایه ژانرنویسی شود، اظهار نمود: در برخی از ژانرها زمینه اجتماعی وجود داشته، برخی نیز از تمایلات نویسنده اند و نویسنده به خاطر تعلق‌های ذهنی که داشته سراغ ژانر می‌رود و برخی از ژانرها به خاطر این‌که اقبال عمومی دارند و  ناشر سراغ آن‌ها می‌روند مثلا پلیسی‌نویسی و عاشقانه‌نویسی به دلیل این‌که بازار خوبی دارند دنبال می‌شوند. برخی از ژانرها زمینه اجتماعی‌اش در فرهنگ ما وجود داشته ولي فقط خاستگاه اجتماعی آن مطرح نیست. 

او  خاطرنشان نمود: اگر ناشران به هر دلیلی تلاش کنند تا مخاطبان را به کتاب خواندني جذب کنند احتمالا مورد اقبال همه اند و همه آن را می‌پذیرند. من، شما و اهالی فرهنگ از این‌که ترفندی ایجاد شود و مردم کتاب خواندني بخوانند استقبال می‌کنیم. ولي از لحاظ کارشناسی گمان نمی‌کنم نیت خالص ادبی پشت این احیای ژانر خواهد مي باشد؛ بیشتر نوعی آگهی تبلیغاتی برای نشر اند.

 جزینی کنار بیان این‌که به ژانرنویسی خوشبین‌ نیست، گفته شد: به‌نظرم ژانرنویسی صادقانه نیست و نویسندگان و اهل ادبیات داستانی باید مراقب خلوص و یا مقدار خلوص در طرح مباحث باشند. فکر می‌کنم موج هم نیست و  نمی‌شود کنار ژانرنویسی موج ساخت،  طرح آن یکی دو ساعت اند مانند ترفندهای دیگری که به کار می‌بندند و بعد از یکی‌ دو ساعت این جریان پایدار نخواهد مي باشد. همان‌طور که گفتم به موج شدن آن نیز اعتقادی ندارم زیرا اصیل و صادقانه نیست و بیشتر نوعی کار تجاری اند تا نظریه ادبی.

 او در پایان تأکید نمود: ژانرنویسی رویکر اصیلی نیست و عمیق و جدی نخواهد مي باشد و به همین دلیل نمی‌تواند ظرفیتی در بازار کتاب خواندني ایجاد کرد.

منبع: ایسنا

لینک مطلب

طرح ژانر، تبلیغ کاسب‌کارانه روشنفکری اند

منبع :www.news.naqderooz.com/
دنياي ما هنر

اشتراک گذاری مطلب
برچسب ها :

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز