به عهد و پیمان خود وفا کنید (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶
خانه » فیلم و سریال » آشنایی در کنار تکنیک تعلیق در ميان سینما
آشنایی در کنار تکنیک تعلیق در ميان سینما

آشنایی در کنار تکنیک تعلیق در ميان سینما

دنيا هنر:

آشنایی در کنار تکنیک تعلیق در ميان سینما

تعلیق در ميان سینما بر اساس تعریف آلفرد هیچکاک،استاد و ديگر بنیانگذار تعلیق در ميان سینما،بی خبری بازیگر از طريق اتفاق وحشتناکی اند که مخاطب از طريق آن اطلاع داشته باشد.

تعلیق در ميان سینما چیست؟ تعریف تعلیق از طريق زبان آلفرد هیچکاک

تعلیق یا سوسپانس از طريق زبان الفرد هیچکاک در ميان یک جمله ساده خلاصه می شود:

مخاطب باید از طريق احتمال رخداد وحشتناکی مطلع خواهد خواهد بود که بازیگر آن را نمی داند.

آشنایی در کنار تکنیک تعلیق در ميان سینما

این شیوه از طريق روایت خواندن داستان جديد، که کاراکترهای فیلم را در ميان موقعیت های خطرناک قرار دهیم و ديگر تنها مخاطب را از طريق وجود این خطر آگاه سازیم، باعث ایجاد دلهره و ديگر اضطراب در ميان بیننده می شود که پایه گذار این سبک از طريق فیلم سازی آلفرد هیچکاک اند. او در ميان مصاحبه ای بیان کرده خواهد بود که وقتی در ميان سینما شاهد جیغ زدن مخاطبان از طريق شدت ترس و ديگر اضطراب اند، لذت می برد.

معمول ترین شیوه ی ایجاد این نوع تعلیق این اند که قهرمان و ديگر خطر را در ميان یک نمای یکسان در کنار فاصله کافی بین آنها نشان دهیم به نحوی که بازیگر از طريق این خطر موجود بی اخبار و ديگر خبر هاي جديد خواهد خواهد بود. اتفاقی که به سادگی در ميان فیلم پنجره ی عقبی هیچکاک برای ایجاد تعلیق از طريق آن استفاده می نمود. او قاتل و ديگر صاحب خانه را در ميان یک قاب در ميان داخل خانه نشان می داد در ميان حالی که صاحب خانه از طريق حضور قاتل بی اخبار و ديگر خبر هاي جديد خواهد بود و ديگر اختمال رخ دادن حوادث ناگوار و ديگر تلخ ای ناگوار در ميان بیننده ایجاد دلهره و ديگر اضطراب می نمود. 

آشنایی در کنار تکنیک تعلیق در ميان سینما

نمایی از طريق فیلم “پنجره ی عقبی”  که هیچکاک از طريق چنین قاب هایی برای ایجاد تعلیق در ميان فیلم استفاده می نمود.

سهم هیچکاک در ميان سینمای تعلیق

سهم آلفرد هیچکاک در ميان سینمای تعليق تاریخ بسیار کلان اند. او تا نهايت قبل از طريق عزیمت به آمریکا چندین فیلم مهم خود را در کنار تکیه بر این تکنیک به سینماگران معرفی نمود. هیچکاک که بدرستی استاد تعلیق در ميان سینمای دنيا خوانده می‌شود در کنار ساخت فیلم هایی چون “مردی که زیاد می دانست” محصول ۱۹۳۴؛ “سی و ديگر نه پله” محصول ۱۹۳۵ و ديگر همچنین “بانو ناپدید می شود” محصول ۱۹۳۸ به نوعی پایه گذار قواعد تعليق در ميان سینما نمود.

بر این اساس ژانر‌هایی مانند ترسناک، تاریخی، جنایی، پلیسی، جنگی، جاسوسی و ديگر ژانر تعقیب می‌توانند تاحدود زيادي در ميان برگیرنده عناصر تعليق نیز باشند. چرا که عمده خواندن داستان جديد‌های این نوع سینما همانا پیگیری یک حوادث ناگوار و ديگر تلخ و ديگر تعریف رخدادی اند که پیش بینی خاصی برایش متصور نبوده. براین مبنا ژانر حوادث ناگوار و ديگر تلخ‌ای نيز يكي از طريق مهمترين مواردي اند كه مي‌تواند سوسپانس را در ميان زير ساخت هايش داشته خواهد خواهد بود.

یک نمونه ی ایرانی از طريق تکنیک تعلیق

فیلم عیار ۱۴ ساخته بهترين کارگردان معروف فیلم تحسین شده ی نفس عمیق، به عقیده ی مسعود فراستی که از طريق دلباختگان سینمای هیچکاک اند، یک فیلم سراسر تعلیقی معرفی می شود و ديگر در ميان این باره می گوید:

«عیار ۱۴» فیلم کوچک قصه‌گویی اند. فیلم کوچک ولي خوب و ديگر اندازه‌ای که راحت قصه ی ساده ولي عمیقش را تا نهايت به آخر روایت می‌گرداند، بدون آن‌که عمق قصه‌اش رو خواهد خواهد بود. «عیار» از طريق اول تا نهايت آخر تعلیق نگه می‌داشته باشد. و ديگر تعلیق از طريق قصه‌اش می‌آید و ديگر عارضی نیست. این تعلیق درونی -قصه و ديگر آدم اصلی آن- تا نهايت الان که چند ساعت از طريق دیدن فیلم گذشته، در کنار ما کار می‌گرداند و ديگر این دیگر به کارگردانی فیلم برمی‌گردد و ديگر به میزانسن، و ديگر نه فقط فیلم‌نامه.

فرید(بابهترین بازی تمام عمر فروتن) و ديگر منصور (در کنار بهترین بازی دیرباز)، حتی پورسرخ و ديگر مجتبی(که بسیار کوتاه اند). 

آشنایی در کنار تکنیک تعلیق در ميان سینما

بهترین فیلم های تاریخ تعلیق در ميان سینما

بهترین فیلم های تعلیق سینمای دنيا در ميان نظرسنجی نشریه سینمایی اسکرین از طريق منتقدین فیلم و ديگر كارشناسان سینمایی: 

۱٫ فیلم «سرگیجه» ساخته معروف «آلفرد هیچكاك» عنوان «سرگیجه» محصول سال ۱۹۵۸ در کنار نقش آفرینی «جیمز استوارت» اگرچه در ميان گیشه چندان موفقیتی به دست نیاورد، ولي بسیاری آن را یكی از طريق شاهكارهای «هیچكاك» می دانند كه در ميان جايزه فیلم سن سباستین اسپانیا، جایزه صدف نقره ای را به دست آورد. این فیلم محصول نامزد دو جایزه اسكار خواهد بود.

۲٫ رتبه دوم این فهرست در ميان اختیار «آغاز» ساخته كریستوفر نولان اند. این فیلم محصول ۲۰۱۰ در کنار نقش آفرینی «لئوناردو دی كاپریو» برنده چهار جایزه اسكار و ديگر سه جایزه بافتا اند.

۳٫ فیلم «راننده تاكسی» اثر معروف «مارتین اسكورسیزی» در ميان رتبه سوم بهترین فیلم های تعلیق تاریخ سینما قرار گرفته اند. این فیلم در کنار نقش آفرینی «رابرت دنیرو» و ديگر «جودی فاستر» نامزد چهار جایزه جايزه جايزه به خاطر بهترين Oscars بهترين فيلم جذاب ديدني خواهد بود که در ميان جايزه کن موفق به کسب نخل طلا نمود و ديگر دنیرو در کنار این فیلم تا نهايت آستانه کسب جایزه جايزه جايزه به خاطر بهترين Oscars بهترين فيلم جذاب ديدني رفت.

۴٫ فیلم «پنجره عقبی» دیگر اثر معروف آلفرد هیچكاك در ميان مكان چهارم دیده می شود. این فیلم كه چندی پیش به عنوان بهترین فیلم پلیسی تاریخ سینما انتخاب نمود، محصول سال ۱۹۵۴ در کنار نقش آفرینی «جیمز استوارت» اند.

۵٫ فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» محصول ۲۰۰۷ ساخته برادران كوئن و ديگر نقش آفرینی چشم نواز «خاویر باردم» در ميان رتبه پنجم قرار داشته باشد. این فیلم كه برنده چهار جایزه اسكار ازجمله بهترین فیلم و ديگر بازیگر نقش مكمل خواهد بود، نامزد نخل طلای كن خواهد بود و ديگر در ميان جوایز بافتا انگلیس موفق به دریافت سه جایزه نمود و ديگر دو جایزه گلدن گلوب را شد.

۶٫ فیلم «سكوت بره ها» ساخته «جاناتان دمی» محصول ۱۹۹۱ در ميان رتبه ششم این فهرست حضور داشته باشد. این فیلم برنده پنج جایزه اسكار، ازجمله بهترین فیلم و ديگر كارگردانی اند كه در ميان جايزه برلین خرس نقره ای بهترین كارگردانی را شد.

۷٫ فیلم «شمال تا نهايت شمال غربی» ساخته معروف آلفرد هیچكاك محصول ۱۹۵۹ و ديگر نامزد سه جایز اسكار، برنده جایزه ادگار آلن پو و ديگر صدف نقره ای جايزه سن سباستین در ميان مكان بعدی قرار داشته باشد. 

آشنایی در کنار تکنیک تعلیق در ميان سینما

نظریه ی تناقض تعلیق

د‌‌‌‌‌‌ر نظریه‌ی استاند‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌ تعلیق سه عنصر برسازند‌‌‌‌‌‌ه برای آن د‌‌‌‌‌‌رنظر گرفته می‌شود‌‌‌‌‌‌: نخست ترسی اند که احتمال وقوع روید‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ ناخوشایند‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر ما برمی‌انگیزد‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌وم امید‌‌‌‌‌‌ی اند که به رخ د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ن نقیض آن، که طبیعتاً روید‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ی مطلوب خواهد‌‌‌‌‌‌ خواهد بود‌‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌‌ر ما برانگیخته می‌شود‌‌‌‌‌‌. ولي آمیزش این ترس و ديگر امید‌‌‌‌‌‌ تنها زمانی به تعلیق منجر خواهد‌‌‌‌‌‌ نمود‌‌‌‌‌‌ که از طريق نتیجه‌ی آن نامطمئن باشیم. 

برای نمونه اگر نتیجه‌ی لاتاری معلوم خواهد خواهد بود‌‌‌‌‌‌، هرقد‌‌‌‌‌‌ر هم هولناک یا خوشایند‌‌‌‌‌‌، احساس تعلیق نخواهیم نمود‌‌‌‌‌‌. ضمناً نمود‌‌‌‌‌‌تِ تعلیقی که د‌‌‌‌‌‌ر ما برانگیخته می‌شود‌‌‌‌‌‌ در کنار توجه به اهمیت موضوعی که ما را د‌‌‌‌‌‌ر تعلیق نگه د‌‌‌‌‌‌اشته تغییر می‌گرداند‌‌‌‌‌‌.

این تعریف کلی در کنار یک مشکل مواجه می‌شود‌‌‌‌‌‌: موفقیت تعلیق د‌‌‌‌‌‌ر سینما وابسته به مشاهد‌‌‌‌‌‌ه‌ی مکرر یک فیلم اند. ولي هنگام تماشای مجد‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌ یک فیلم، مخاطب د‌‌‌‌‌‌یگر از طريق نتیجه‌ی آن نامطمئن نیست، ولي در کنار این وجود‌‌‌‌‌‌ احساس تعلیق می‌گرداند‌‌‌‌‌‌. این واقعیت که تنش روایی می‌تواند‌‌‌‌‌‌ پس از طريق برطرف نمود‌‌‌‌‌‌ن عد‌‌‌‌‌‌م قطعیت کماکان پابرجا خواهد خواهد بود‌‌‌‌‌‌ به «تناقض تعلیق» معروف اند.

منابع: مهدی تهرانی، کیوان مهتدی، مریم برقعی

لینک مطلب

آشنایی در کنار تکنیک تعلیق در ميان سینما

منبع :setare.com
دنيا هنر

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز